Merchandising fastholder kunder på både to og fire ben

Forbrugernes indkøbsmønstre handler i høj grad om valg. Hvilken butik vælger forbrugeren? Hvilke varer vælger forbrugeren at putte i indkøbsvognen? Og hvilken producent står bag varen?
Læs mere

Er butikken rodet og uoverskuelig med paller og papkasser i forbrugerens synsvinkel, kan det påvirke salget negativt og forbrugerens lyst til at komme tilbage daler. Står forbrugeren og mangler et produkt, hvor mange producenter konkurrerer, er det afgørende, hvilke produkter der præsenteres bedst.

Tomme hylder og rod tiltrækker ingen kunder, men det faste personale i supermarkederne løber allerede stærkt, og det kan ikke forventes, at de har det fulde overblik og kan nå at følge med efterspørgslen.

Mars er en global virksomhed med mere end 100.000 ansatte i 78 lande verden over. Mars-koncernen startede i et amerikansk køkken for mere end 100 år siden, hvor grundlæggende, Frank C. Mars, eksperimenterede med at fremstille slik. I dag spænder Mars over flere produktkategorier og omsætter for milliarder af dollars årligt. Koncernen står bag brands som Snickers, M&M’s, Uncle Ben’s, Pedigree, Whiskas og mange mange flere.

 

Global koncern har fokus på danske hyldemeter

Men selv globale virksomheder i milliard-dollar-klassen har brug for at prioritere hænder og øjne i den danske detailhandel. Promoters har samarbejdet med Mars i en årrække, hvor vi eksempelvis har promoveret Mars’ produkter til dyr i samplingkampagner i hele Norden. Forbrugerne har mødt Promoters i butikker, til dyrskuer og hesteshows, hvor de er blevet mødt med et smil og et tilbud om en pose med lækre smagsprøver til deres firbenede venner.

Nu er Promoters Mars’ forlængede arm i alle danske MENY-butikker. I løbet af en enkelt uge ræser tre merchere hele landet rundt for at besøge 115 butikker. Deres opgave er at sætte en smagsprøve fast på Mars’ produkter til dyr i alle butikkerne, fylde op fra lageret og sørge for, at Mars’ afdelinger i butikkerne fremstår pæne og ryddelige. På den måde inviteres forbrugerne til at blive ved med at vælge netop Mars’ produkter.

 

Selvstændige merchere er effektive merchere

De tre merchere har fordelt de 115 butikker imellem sig og besøger hver 7-8 butikker om dagen. Det kræver disciplin at overholde en stram tidsplan, og mercherne skal være effektive, selvstændige og kunne agere deres egen chef – hver dag. Men selvom deadlinen er stram, skal mercherne stadig have overskud til at samarbejde med butikkernes personale og møde forbrugerne med en venlig mine.

Promoters’ arbejde er med til at sikre, at Mars fastholder forbrugerne og får dem til at vælge et Mars produkt frem for en konkurrents. Smagsprøverne ser spændende og indbydende ud og tiltrækker kundernes opmærksomhed, hvilket er helt afgørende i detailhandlen, hvor konkurrencen er så stor.

 

VIL DU VIDE MERE? KONTAKT:  Key Account Manager, Morten Dueholmen, tlf. 60 39 89 05 eller morten@promoters.dk.