Baileys lancerer vegansk variant i Danmark

Forbrugerne er de seneste år blevet endnu mere bevidste omkring deres kostvaner. Det skaber nye forudsætninger for fødevareproducenterne, men åbner på samme tid op for nye muligheder.
Læs mere

Antallet af forbrugere, som følger en bestemt diæt, er stærkt stigende. Det kan være specifikke madgrupper eller elementer såsom laktose, gluten eller noget helt tredje, som undgås i kosten. Tendensen har åbnet op for et helt nyt forbrugsbehov, hvilket har skabt en øget efterspørgsel efter diættilpassede produkter såsom mælkealternativer, brød uden gluten eller plantebaseret kødalternativer.

Mange producenter har allerede imødekommet de nye tendenser og antallet af vegetariske fødevarer i køledisken er siden 2017 steget med 40%. Mange medier forudsiger samtidig, at netop den veganske kosttendens bliver den største forbrugertrend i 2018 (Dansk Handelsblad 2018).

 

Et nyt marked

Mens vegetartrenden og lanceringen af plantebaserede fødevarer får stor opmærksomhed i medierne, er produkterne endnu blot nicheprodukter for dagligvarebutikkerne. Salget har altså endnu ikke fulgt trop med mediernes bevågenhed, men dog opleves der en stor vækst. Dansk Supermarked kunne se en stigning i salget af veganske fødevarer på 35% alene i 2017, og forventer derfor, at det veganske marked inden længe ikke længere vil være en niche (TV Midt Invest). Det er altså et voksende marked for de veganske alternativer, forbrugerne skal blot hjælpes lidt på vej, for at få øjnene op for dem.

Vegansk Baileys

Danskernes favorit likør, Baileys, har nemlig netop lanceret Baileys Almande, deres bud på et vegansk alternativ til den ellers mælkebaserede chokoladedrøm. Komælken er blevet erstattet med mandelmælk, hvilket tilfører Baileys smagen en ny cremet nøddesmag og gør likøren fri for animalske produkter og laktose.

Al forandring er svær, og har man været forfalden til den klassiske Baileys, kan det som forbruger være svært at forestille sig, at den nye Almande variant kan leve op til klassikeren. Det er derfor Promoters’ opgave at give forbrugerne mulighed for at smage Almande og kommunikere fordelene ved produktet videre til de rette forbrugere.

De rette forbrugere

Promoters hjælper Baileys med lanceringen af den nye variant løbende fra april til juni måned med i alt 120 demoaktiviteter rundt i Danmarks supermarkeder. Vi har stort fokus på at få budskabet ud til de rette modtagere og få veganernes og mandelelskernes øjne op for produktet.

Det er især blandt de yngre forbrugere, at interessen for vegetariske og veganske produkter, er stor. Derudover er ca 70% af alle veganere i Danmark kvinder og gennem demo-kampagner for Baileys Classic, har vi erfaret at det tilmed primært er de kvindelige forbrugere, der har en forkærlighed for den cremede chokoladelikør. Det er derfor særligt de unge kvindelige forbrugere vi har fokus på, når vi besøger de mange butikker i løbet af kampagnen.

 

Promoterne har naturligvis fokus på salg, når de byder forbrugerne på en smagsprøve. Det gode personlige møde, en anekdote eller et lille grin mellem promoter og forbruger, er dog dét, der huskes og sidenhen vil forbindes med produktet – og resulterer i, at der ryger en Baileys Almande med ned i indkøbskurven næste gang, der skal Baileys til kaffen.

 

 

 

VIL DU VIDE MERE? KONTAKT: Key Account Manager, Maja Fabricius Fogel, tlf. 22 20 89 14 eller maja@promoters.dk.